Appro-lajit

Lajikokeilut

SportAppron lajikokeiluissa pääset kokeilemaan mielenkiintoisia lajeja paikallisilta seuroilta ja urheiluyrityksiltä. Lajikokeiluihin mahtuu rajattu osallistujamäärä. Kaikki lajikokeilut soveltuvat kaiken tasoisille.

Kuplafutis 60min (Båltsit Turku)

Kuplafutiksessa puetaan kuplapallo päälle ja pelataan perinteistä jalkapalloa minimaalisilla säännöillä. Kuplafutiksessa on viisi tunnin kestävää ryhmää ja maksimiosallistujamäärä 40.

Lacrosse 90min (Turku Titans)

Lacrosse  on ikivanha Pohjois-Amerikan intiaanien pallopeli ja Kanadan kansallispeli. Intiaanit kutsuivat peliä ”sodan pikkuveljeksi”, koska sen avulla harjoiteltiin sodankäyntiä. Nykymuotoista lacrossea pelataan haavilta näyttävällä mailalla yrittäen saada raakakumista tehty pallo vastustajan maaliin. Kesto 90 minuuttia, maksimiosallistujamäärä 25.

Cheerleading 90min (Turku Tornadoes)

Cheerleading on alun perin tarkoittanut urheilujoukkueen kannustamista ryhmänä huudoin ja koreografioin. Cheerleading vaatii lajina voimaa, notkeutta ja koordinaatiokykyä sekä kykyä työskennellä ryhmässä. Maksimiosallistujamäärä 30.

Amerikkalainen jalkapallo (Turku Tornadoes)

Amerikkalainen jalkapallo on 1800-luvulla Pohjois-Amerikassa kehitetty joukkueurheilulaji, josta on kehittynyt Yhdysvalloissa perinteistä jalkapalloa suositumpi palloilulaji. Pelissä on tavoitteena kuljettaa soikion mallinen pallo vastustajan maalialueelle. Maksimiosallistujamäärä 30.

Sisähockey 60min (HC Kilppari)

Maahockey on mailapeli, jossa kaksi yhdentoista pelaajan joukkuetta yrittää tehdä maaleja pelaamalla palloa käyrillä mailoilla. Nykyaikaisen maahockeyn säännöt kehitettiin Englannissa vuonna 1852. Sisähockey on sisätiloihin sovellettua hockeyta. Sisähockeyssä on kaksi tunnin kestävää ryhmää ja maksimiosallistujamäärä on 10.

Indiaca 60min (Indiaca Turku)

Indiaca on pallopeli, joka on alun perin kotoisin Etelä-Amerikasta. Se on joukkuepeli, jota pelataan lentopallokentällä, ja siinä on pelivälineenä kädellä lyötävä indiaca sulkapallo. Indiacassa on kaksi tunnin kestävää ryhmää ja maksimiosallistujamäärä on 15.

Baseball 90min (Turku Black Sox)

Baseball on Yhdysvalloissa kehitetty kahden joukkueen välinen pallopeli, jossa kaksi yhdeksän pelaajan joukkuetta pelaa yhdeksän vuoroparia yrittäen saada juoksuja. Suomalainen pesäpallo perustuu osittain baseballiin. Maksimiosallistujamäärä 20.

Itsepuolustus (ITF Taekwondo)

Turun ITF Taekwon-Don järjestämällä itsepuolustustunnilla tutustutaan itsepuolustuksen perusteisiin, kuten irrottautumisiin, ja mietitään kuinka toimia uhkaavissa tilanteissa. Aikaisempaa osaamista ei tarvita ja tunti sopii kaikille itsepuolustuksesta kiinnostuneille.

Kendo 60min (Dai Ken Shin Kai)

Kendo on japanilainen kamppailulaji, joka soveltuu niin fyysisten kuin henkisten ominaisuuksien kehittämiseen. Lajikokeilun ohjaa Turku University Kendo Club Dai Ken Shin Kai. Maksimiosallistujamäärä 30.

Kobudo 60min (Shaolin)

Kobujutsulla (kobudolla) tarkoitetaan perinteellisiä okinawalaisia asetekniikoita. Yleisimmät välineet ovat bo (180 cm pitkä keppi), sai (lyhyt metallinen lyömäase) ja tonfa (ranteella liikuteltava puuase). Aseharjoittelun periaatteet, käytettävät asennot ja liikkuminen ovat hyvin samankaltaisia kuin karatessa, mutta lajin voi aloittaa ilman aikaisempaa kokemustakin kamppailutaidoista.

Jujutsu 60min (Shaolin)

Shaolinilla harjoiteltava Gansuiryu jujutsu sisältää sekä vanhaa perinteistä jujutsua että moderneja tekniikoita, joita esimerkiksi poliisit ja turvamiehet käyttävät. Harjoitteluun kuuluvat mm. lyönnit, potkut, nivellukot ja heitot sekä erilaisten aseiden käyttö ja niitä vastaan puolustautuminen. Tekniikat eivät perustu voimaan, vaan liikkumiseen, tuntoherkkyyteen, ajoitukseen ja sijoittautumiseen. Kaikki harjoitukset tehdään turvallisesti ja kontrolloidusti harjoitustovereita kunnioittaen. Kukin kilpailee vain itsensä kanssa.

Pyöräily 90min (Turun latu)

Noin 20km pyörälenkit klo 10 Saaronniemeen ja klo 17 Liedon vanhalinnaan. Lenkit ajetaan rauhallista vauhtia (alle 20 km/h keskinopeus) ja nopeus voidaan sopia yhdessä lähtiessä osallistujien kaluston ja halujen mukaan. Tarvittaessa sovittua nopeutta lasketaan tai pidetään tauko, jotta kaikki pysyvät mukana.  Pakolliset varusteet: Pyöräilykypärä, juomapullo. Osallistujalla tulee olla polkupyörä, jossa on jarrut. Pyörille tehdään pintapuolinen tarkastus ennen lähtöä. Lenkeille voi osallistua millaisella pyörällä tahansa. Suositellaan ottamaan mukaan myös omaan pyörään sopiva sisärengas ja pientä evästä esim. suklaapatukka. Maksimiosallistujamäärä 20.

Ohjatut tunnit

Ohjatuilla liikuntatunneilla pääset nauttimaan korkeakoululiikunnan huippulaatuisista liikuntatunneista. Tutustu tuntikuvauksiin ja niiden rasittavuustasoon alla.

Liikkuvuusharjoittelu 45 tai 90min (Jarkko Mäkinen)

Tunnilla käydään läpi liikkuvuusharjoittelua käytännössä sitä edeltävän teoriaosuuden pohjalta, johon on suositeltavaa osallistua ennen tätä tuntia. Liikkuvuusharjoittelu –luento on kauppakorkeakoulun OP-Pohjola –salissa, josta siirrytään Educariumin saliin tekemään käytännön harjoitteita. Sekä luennolle, että käytännön harjoituksiin osallistumalla saa kaksi merkintää.

Capoeira 90min (Ronnie Snellman)

Capoeira on moniulotteinen laji, jota pelataan afrobrasilialaisen musiikin tahdissa. Siinä voi nähdä piirteitä afrobrasilialaisesta populaarikulttuurista, esittävästä tanssitaiteesta, täyskontaktikamppailusta, kontakti-improvisaatiosta ja akrobatiasta.

Akrobatia 60min (Kreetta Astala ja Joonas Levon)

Tunnilla harjoitellaan akrobatian perusliikkeitä kuten kuperkeikkoja, kärrynpyöriä ja käsilläseisontaa. Toisinaan harjoitteet voivat olla myös pariakrobatiaa. Akrobatia parantaa kehonhallintaa ja hahmotusta omasta kehosta sekä kehittää lihaskuntoa ja liikkuvuutta. Tunnille ei tarvitse aiempaa kokemusta, harjoittelu aloitetaan aivan perusteista.

Akrojooga 60min (Kreetta Astala ja Joonas Levon)

Akrojooga on fyysinen harjoittelumuoto, joka yhdistää joogaa ja akrobatiaa. Treenin ja voimaharjoittelun lisäksi Akrojooga tarjoaa parin kanssa tehtäviä tasapainoharjoitteita joilla voi parantaa keskittymistä ja päästä jopa ”lentämään”.

Crosstraining 45min, (Maritza Engström)

Tehokas ja toiminnallinen treeni, jossa yhdistellään kehonpainoharjoitteita sekä erilaisia toiminnalliseen harjoitteluun soveltuvia välineitä sekä tekniikoita.

Step Multiboard 45min (Pertsa Ylä-Outinen)

Ihanan koukuttavan haasteellinen Step multiboard jossa käytetään ”jaettuja” lautoja naapurin kanssa. Lautoja on käytössä kolme. Tempo on hillitty ja askelsarjat hieman normaalia haastavampia, mutta eivät mahdottomia, vaikka siltä saattaakin aluksi näyttää. Tämä tunti edustaa ja vie eteenpäin koreografisen stepin perinteitä haastaen niin vanhat konkarit kuin uudet lajin harrastajatkin ylittämään itsensä.

Cardio Fit 50min (Pertsa Ylä-Outinen)

Askelsarjojen rakentaminen tapahtuu pala kerrallaan josta muodostuu sarja. Koko sarja muodostuu blockeista ja tämä tunti rakennetaan 3 – 5 eri blockista, riippuen tunnin edistymisestä. Tule kokeilemaan / haastamaan itsesi aerobicin ihmeelliseen maailmaan.

DanceFit 45min (Marika Kumlander)

DanceFit on lattiatunti, joka lainailee tyylejä streetdancesta afroon, lattareihin ja perinteiseen aerobiciin. Koreografia on rakennettu biiseittäin musiikkiin siten, että syke pysyy ylhäällä ja hiki virtaa. Tunnin lopussa haastetaan vielä keho tasapaino-, keskivartalo- ja liikkuvuusharjoituksilla. Osallistuminen ei vaadi tanssitaustaa.

Voimanosto 45min (Katariina Perkonoja)

Voimanosto tapahtuu Formis –kuntosalilla, jossa max 10 henkilön ryhmissä käydään läpi kyykky (45min), penkkipunnerrus (45min) ja maastanosto (45min).

Fysiikkavalmennus 50min (Ville Suominen)

Fysiikkavalmennuksessa harjoitetaan juoksutekniikkaa, tukilihaksia, ketteryyttä, voimaa ja räjähtävyyttä mm. erilaisten spurttien, hyppyjen sekä tasapaino-, voima- ja tekniikkaharjoitteiden avulla. Tunti sopii erinomaisesti oheisharjoitteluksi mm. juoksijoille, palloilu- ja kamppailulajien edustajille sekä tavallisille kuntoilijoille.

Juoksutekniikka 45min (Jeremy Palmer)

Tunnilla opetellaan oikeaoppista juoksuasentoa ja tekniikkaa erilaisin juoksu-, lihaskunto- ja koordinaatioharjoittein. Tunti sopii kaikille juoksun aloittajasta aktiivijuoksijaan. Tunti pidetään englanniksi. Aloituspaikka: Educarium.

Pihapelit ja -leikit 50min (Vilma Seppänen)

Tunnilla käydään läpi perinteisiä ulkopelejä ja -leikkejä. Pukeutuminen sään mukaan. Kokoontuminen Educariumin liikuntatiskillä.

Rentoutus 50min (William Lemoine)

Turun urheiluakatemian urheilupsykologin pitämä rentoutustunti, joka perustuu Jacobson Progressive Muscle Relaxation –tekniikkaan. Tunti pidetään englanniksi.

Hatha Flow 50min (Ella Poutiainen)

Hatha Flow on joogatunti, jossa dynaamisuus ja staattisuus vuorottelevat. Tunnilla liikutaan hengityksen tahtiin flow-elementtejä hyödyntäen, mutta tehdään myös pitoja jotta kunkin asanan kohdalla ehtii työskentelemään kunnolla. Tunti kehittää kehontuntemusta ja -hallintaa sekä auttaa rentouttamaan niin kehoa kuin mieltäkin.

Bike Basic 50min (Anna Mykrä, Svetlana Johansson ja Johanna Talvensaari)

Sisäpyöräilytunti, joka kohottaa aerobista kuntoa. Ajoasennot, nopeudet ja kuormitukset vaihtelevat tunnin aikana. Tunti sopii kaikille. Ota mukaan hikipyyhe, joustavat liikuntavaatteet, pyöräily- tai sisäliikuntakengät ja juomapullo.

Force Slide 50min (Maritza Engström)

Force Slide -liukutunnilla välineinä toimivat oma keho sekä villasukat. Tunnilla tehdään tehokkaita kaikkia päälihasryhmiä harjoittavia lihaskuntoliikkeitä. Force Slide -tunnilla pääset myös haastamaan tasapainoasi ja parantamaan mm. keskivartalon hallintaa. Ota tunnille mukaan omat villasukat.

Twerk 50min (Amanda Nousiainen)

Suuren suosion saavuttanut twerk on yksi tämän hetken kuumimmista tanssilajeista. Laji sisältää pakaroiden ”poppailuja”, lattiatekniikoita ja sheikkausta sekä räiskyvää asennetta. Tunnilla harjoitellaan erilaisia tekniikoita ja koreografiaa. Twerk kehittää monipuolisesti fyysistä kuntoa, sillä erityisesti keskivartalon ja jalkojen lihakset ovat kovassa käytössä. Tunnilla on suositeltavaa käyttää polvisuojia.

Street dance 50min (Laura Kiiskilä)

Streetdance sekoittaa eri tyylejä mm. hiphoppia, housea, lockingia, breakdancea, old schoolia ja new styleä. Tunnin aikana pyritään ottamaan haltuun ainoastaan yksi koreografia ”tanssikoulutyyliin”, joten pääpaino on puhtaasti tanssimisessa ja fiilistelyssä. Koreografiassa korostuu rytmiikka ja sen vaihtelut sekä asenne. Ota mukaan rennot vaatteet ja kengät. Tunti on  haastavuustasoa 2-3, eli aiempi tanssikokemus on tällä tunnilla toivottavaa.

Show Burlesque 50min (Mirka Saali)

Tanssitunti, jolla lantiosi pyörii ja keinuu, kiusaa ja kutkuttelee. Tunnilla tanssitaan koreografiaa viettelevin ja näyttävin askelin burlesque-tyyliin, joten voit halutessasi ottaa mukaan korolliset tanssikengät, mutta ilman kenkiäkin pärjää hyvin.

Bike Advanced 60min (Henna Lahti)

Kovatehoinen maksimikestävyyttä kehittävä sisäpyöräilytunti, jolla kuormitus- ja palautumisosuudet vuorottelevat. Tunti on suunnattu edistyneille, joten sitä ei suositella aloittelijan ensimmäiseksi tunniksi. Ota mukaan hikipyyhe, joustavat liikuntavaatteet, pyöräily- tai sisäliikuntakengät ja juomapullo.

Fascial 45min (Hanna Heinonen)

Tunti keskittyy fascioiden eli lihaskalvojen liikkuvuuteen. Tavoitteena on voimantuoton, tasapainon ja koordinaation sekä liikkuvuuden paraneminen kokonaisvaltaisen liikkuvuus- ja lihaskuntoharjoittelun avulla. Tunnin keskeisiä tavoitteita ovat myös rauhoittuminen ja rentoutuminen. Tunnilla ollaan paljain jaloin tai sukkasillaan. Loppurentoutusta varten on hyvä varata mukaan pitkähihainen paita.

Äänimaljarentoutus 45min (Hanna Heinonen)

Äänimaljarentoutus on syvärentouttava hoito, joka perustuu äänimaljojen värähtelyyn. Värähtely vaikuttaa kehon nesteisiin saaden soluissa olevan nesteen värisemään. Myös maljojen kaunis ikiaikainen ääni kuljettaa mielemme ja ajatuksemme toiseen aikaan ja maailmaan. Rentoutus vastaa parhaimmillaan kolmen tunnin yöunta. Äänimaljarentoutus voi auttaa unettomuuteen, vähentää stressiä, ahdistusta ja kehon jännitystiloja. Rentoutuksessa saat ottaa mukavan asennon matolla ja vaan olla.  Varaa tunnille mukaan joustavat, lämpimät vaatteet sekä vesipullo. Tarvittaessa voit ottaa mukaan myös viltin ja tyynyn rennon asennon mahdollistamiseksi.

Luennot

SportApprossa voit osallistua myös liikunta-aiheisille luennoille. Luennot pidetään Turun kauppakorkeakoulun (Rehtorinpellonkatu 3) OP-Pohjola luentosalissa.

12.00-12.45  Liikkuvuusharjoittelu–Jarkko Mäkinen, kasvatustieteiden tohtori, valmentajan erikoisammattitutkinto, Taekwondoliiton nuorten olympiavalmentaja

Luennolla käsitellään liikkuvuuden kehittämisen eri menetelmiä. Luento-osuuden jälkeen siirrytään Educariumiin tekemään harjoitteita käytännössä (klo 13.00-13.45) Luennolle osallistuminen ennen käytännön tuntia on suositeltavaa. Jos osallistut sekä luennolle, että käytännön harjoituksiin, saat passiin kaksi merkintää.

14.00-14.30 Liikkujan ravitsemus–Laura Mierlahti, TtM, Laillistettu Ravitsemusterapeutti, Paavo Nurmi Keskus

Miksi monipuolinen ruokavalio on tärkeää liikkujalle? Miten hyvä ruokavalio tulisi koostaa? Voiko urheilija syödä vain kasvisruokaa? Muun muassa näitä kysymyksiä pohditaan ravitsemusluennolla ”Liikkujan ravitsemus”.