Vi rör oss på distans

Då våra fysiska tjänster tyvärr inte för tillfället är tillgängliga erbjuder vi möjligheter att motionera på distans såväl självständigt som under ledning av våra instruktörer. Följ således våra kanaler och skicka oss gärna också önskemål om distansmotionens innehåll. Vi uppdaterar denna nyhet med nyaste tips och länkar, det lönar sig att bekanta sig dagligen.

31.3.2020
Sariannas rörlighet av bröstryggen

Sariannas träning, öppnandet av bröstryggen är särskilt välkommen för oss alla, som sitter mycket i jobbet eller studierna. I denna träning är takten lugn och avkopplande, du kan vid behov stanna videon då du söker efter ett lämpligt ställe att tänjas. Instruktionerna är på finska men det är lätt att följa med.

30.3.2020
Pausjumppa, Svetlanas Mage-Lår-Rumpa träning

Vi publicerar alltid på måndagarna en pausjumppavideo, som du kan utnyttja hela veckan då du håller paus i studierna eller i arbetet. Denna vecka är det vår motionsplanerare Pete, som leder vår jumppa.

Den mycket önskade Svetlanas Mage-Lår-Rumpa träning är nu också tillgänglig till ditt vardagsrum! Med denna träning inleder du veckan energiskt och med god feeling. Någonslags gymppa-underlag, handduk eller yogamatta är bekvämt att lägga under för de rörelser, som skall göras på golvet, men i övrigt behöver du inga redskap för den här träningen. Instruktionerna är på finska men det är lätt att följa med.

27.3.2020
Milla Sipiläs kroppsvård av nederdelen av kroppen och Yoga With Adriene

Här emellan lite kroppsvård! Milla Sipilä visar på videon sex stycke lätta tänjningar, som du kan göra i egen takt. Gör varje tänjning minst 20 sekunder och gör fast två omgångar om det känns så.

Förvaltningsteamets Iras rekommendation: Yoga with Adriene YouTube-kanal. Om du sedan är mera erfaren eller nybörjare, från Adrienes video hittas någonting för envar. Enligt Ira är det bästa med att utöva Yoga hemma det, att man kan klä sig i just den träningsoverall som man vill och utföra träningen enligt sina egna resurser. Som länk en låtlista från yogavideor, som är speciellt lugnande och avstressande.

26.3.2020
Hanna Pihlajamaas Kettelbellträning

Här i hela kroppens hemmaträning är från torsdagens kettlebelltimme bekanta kettlebell- och kroppstyngdsrörelser. Hemma kan som tilläggstyngd användas kettlebell, hantel eller vad som helst annat, som finns hemma t.ex. en vattenflaska eller en ryggsäck full med böcker. Videon är delvis försnabbad, men träningen är ca. 10-30 min. beroende på hur många omgångar du gör. Kolla på videon här.

25.3.2020
Evolutionsträning och Budokwai Taekwondos Youtube kanalen

På onsdagen erbjuds vår motionplanerare Petes evolutionsträning. Utveckla dig från fisk till människa under en träning! För att nå toppen på evolutionen, gör varje djurrörelse 30 sekunder och upprepa hela evolutionen tre gånger. Kolla på videon här.

I vår ledare Jarkko Mäkinens och Roosa Närhis till Budokwai Taekwondo-föreningen gjorda videorna tränas smidig rörlighet och vigheten. Erbjuds även KickHIIT-hemmaträning.

24.3.2020
Core-träning, dans: Twerk, Reggaeton, Commercial Dance

Idag gör vi core-träning under ledning av vår instruktör Alina. Det blir muskelkondition av mellangärdet, kroppsvård samt utvecklandet av balansen, där det fokuseras också på aktivering av de djupa musklerna. Det leds på engelska, men genom att följa Alina hänger du bra med. Kolla på videon här.

Skulle det kunna vara Twerk idag? Vår danslärare Meri har lett nybörjartimmen i Twerk i Tanssistudio Flama. Kolla också på Meris Reaggaeton och Pauliinas Commercial Dance.

23.3.2020
Pausjumppa, Mari Jaatinens HIIT, Joan Keihäs cirkelträning

Vi publicerar alltid på måndagarna en pausjumppavideo, som du kan utnyttja hela veckan då du håller paus i studierna eller i arbetet. Denna vecka är det vår motionsplanerare Noora, som inspirerad av simmarnas uppvärmning leder vår jumppa. Instruktionerna är på finska men det är lätt att följa med. Kolla på videon här.

Tycker du om Mari Jaatinens HIIT-träningar? Gör den idag i vardagsrummet eller i parken. Man får fortfarande träna utomhus med kompisen bara man håller tillräckligt avstånd från varandra. Maris direktiv till träningen här.

Vi inleder veckan med vår ledare Joans cirkelträning. Fem rörelser där hela kroppen arbetar. Gör varje rörelse tio gånger, 2-5 omgångar. Ifall du vill utmana dig själv, så kan du ta tid och se hur länge det tar att göra fem omgångar snabbt men omsorgsfullt. Kolla på videon här.

20.3.2020
FasciaMethod kroppsvårdsträning

Längtar du efter lugnande och avkopplande motion? I denna video leder vår instruktör Amanda Nousiainen en mild och lugn FasciaMethod kroppsvårdsträning. Du kan göra träningen i samma takt med Amanda och du behöver inga speciella redskap. Den halvtimmes långa videon lämpar sig bra i samband med en paus, efter träningen märker du en klar skillnad i din vakenhet.

19.3.2020
Core-träningen

I bifogade video leder vår instruktör Iiris en för alla lämplig 15 minuters träning för mellangärdet. Inga redskap behövs. Under Iiris’ timmar en medryckande låtlista och garanterat en effektiv träning, så sätt igång videon här och låt Iiris leda.

17.3.2020
Rotationssparkar

Vår Just Kick- och Taekwondo-instruktör Jarkko Mäkinen leder också i föreningen Budokwai Taekwondo och har tillsammans med föreningens andra instruktör, Roosa Närhi gjort till glädje för våra användare en video som stöd för träningen hemma. Det är bara att börja utveckla rotationssparkar med tipsen av våra proffs. Låt höra ifall du tyckte om videon och om du vill ha flera linknande tips. Kolla på videon (på finska) här: https://m.youtube.com/watch?v=x9D3uSK7sOc

16.3.2020
Utomshusmotion

Har du bekantat dig med Åbonejdens utemotionsplatser? Åbo stad upprätthåller många friluftsområden, motionsstigar och utomhusmotionsplatser, som var och en får fritt använda. Du kan fast promenera, jogga, göra kroppstyngdträningar, utnyttja utomhusgymm, löpa i trappor eller göra intervallträningar.

Nedan tips på uteträningsplatser i Åbo:

Idrottsparken och omgivningen vid Paavo Nurmi stadion: https://www.turku.fi/kulttuuri-ja-liikunta/ulkoilualueet/puistot/urheilupuisto

Månbergets plan: https://goo.gl/maps/e5ZF7z7HENzC8Rz7A

Trapprutt i Åbo centrum: https://www.turku.fi/kulttuuri-ja-liikunta/kulttuuri/kulttuurikuntoilu/porrastelu-porrastele-kukkuloille

Åbonejdens naturskyddsområden: http://www.turku.fi/kulttuuri-ja-liikunta/ulkoilualueet/luonnonsuojelualueet

CS 16.3.2020