Vi rör oss på distans

EDIT 17.8.2020: Videorna är inte längre tillgängliga.

Då våra fysiska tjänster tyvärr inte för tillfället är tillgängliga erbjuder vi möjligheter att motionera på distans såväl självständigt som under ledning av våra instruktörer. Följ således våra kanaler och skicka oss gärna också önskemål om distansmotionens innehåll. Vi uppdaterar denna nyhet med nyaste tips och länkar, det lönar sig att bekanta sig dagligen.

Vi publicerar inte mera nytt material, men alla videon kan fortsättningsvis ses.

25.5.2020
Pausgymnastik

Denna veckas pausmotion är sagogymnastik för vuxna! Gör din kropp smidig i takt med vår motionsplanerare Petes berättelse. Berättelsen går på finska, men det är lätt att följa med rörelserna.

18.5.2020
Pausgymnastik

Denna veckas pausgymnastik leds av vår motionsplanerare Noora. Instruktionerna är på finska men det är lätt att följa med. Reservera för varje studie- eller arbetsdag förutom pausandet i sittandet tio minuter för gymnastik.

11.5.2020
Pausjumppa

Vilket motionsredskap hittas i varje hem? Dörrkarm förstås! Denna veckas pausmotionsstund är vår motionsplanerare Petes tio minuters dörrkarmsträning, som ger värme och rörelse åt hela kroppen.

4.5.2020
Pausgymnastik

Denna veckas pausgymnastik får hela kroppen smidig. Reservera för varje studie- eller arbetsdag förutom pausandet i sittandet tio minuter för gymnastik. Pausmotionen leds av vår motionsplanerare Noora. Instruktionerna är på finska men det är lätt att följa med.

30.4.2020
Tero Haapasalmis dansträning

Vårens distansmotionsperiod avslutas med buller med Tero Haapasalmis dansträning! Vappen till ära, sätt till fots och håll hemmafest för dig själv sporrad av dessa lätta och fartfyllda koreografier. Tack till alla, som har motionerat hemma och vi minns att hålla oss i rörelse trots den rådande situationen! Den veckovisa ledda pausgymnastiken fortsätter tillsvidare.

29.4.2020
Alina Torbunovas tänjning

I turen kroppsvård! Alina Torbunovas tänjning av hela kroppen kan du också göra som avslutning på länken eller träningen. Instruktionerna är på engelska.

28.4.2020
Hanna Pihlajamaas träning för hela kroppen (del fyra)

Idag gör vi Hanna Pihlajamaas hemmaträning för hela kroppen med kettlebell- och kroppstyngdsrörelser, del fyra. Hemma kan som tilläggstyngd användas kettlebell, hantel eller vad som helst annat, som finns hemma t.ex. en vattenflaska eller en ryggsäck full med böcker. Videon är delvis försnabbad, men träningen är 10-30 min. beroende på hur många omgångar du gör. Instruktionerna är på finska och engelska.

27.4.2020
Pausjumppa, Alina Torbunovas Barre

Vi publicerar alltid på måndagarna en pausjumppavideo, som du kan utnyttja hela veckan då du håller paus i studierna eller i arbetet.Denna veckas pausgymnastik sätter förutom kroppen, även hjärnan i rörelse. Den funktionella frågesporten leds av motionsplanerare Pete.

Veckans första distansmotionsvideo är Alina Torbunovas Barre-träning, som baserar sig på balett. Som hjälpmedel till träningen behöver du en stol med ryggstöd. Träningen leds på engelska.

24.4.2020
Petri Kuokkanens Outdoor Workout

Det är småningom dags att förflytta sig till veckoslutsstämning, dit vi kommer under ledning av discosken och fartfylld musik till uteträningen som leds av Pete. I träningen utnyttjas bänken mycket, så rekommenderas att träningen utförs ute med hjälp t.ex. av en parkbänk. Timmen leds på finska.

23.4.2020
Milla Sipiläs armhävningsträning och kroppsvård

Idag är dagen för övre kroppen! Vi börjar med Milla Sipiläs armhävningsträning och efter det blir det kroppsvård för övre kroppen. Instruktionerna är på finska.

22.4.2020
Svetlana Johanssons dansstund

Under Svetlana Johanssons lätta och roliga dansstund höjs pulsen utan att man märker det. Instruktionerna är på finska men det är lätt att följa med.

21.4.2020
Saara Hallamas rörlighetsträningen

Välkommen med och underhålla kroppen! Saara Hallama leder rörlighetsträningen, som uppfriskar kroppen och sinnet. Instruktionerna är på finska men det är lätt att följa med.

20.4.2020
Pausjumppa, Hanna Pihlajamaas kettelbellträning (del två)

Vi publicerar alltid på måndagarna en pausjumppavideo, som du kan utnyttja hela veckan då du håller paus i studierna eller i arbetet. Denna vecka är det vår motionsplanerare Noora, som leder vår jumppa. Instruktionerna är på finska men det är lätt att följa med.

Vi inleder veckan med Hanna Pihlajamaas hemmaträning för hela kroppen med kettlebell- och kroppstyngdsrörelser. Hemma kan som tilläggstyngd användas kettlebell, hantel eller vad som helst annat, som finns hemma t.ex. en vattenflaska eller en ryggsäck full med böcker. Videon är delvis försnabbad, men träningen är ca. 10-30 min. beroende på hur många omgångar du gör. Instruktionerna är på finska och engelska.

17.4.2020
Svetlana Johanssons Mage-Lår-Rumpa träning del två, Petes basketskolan

Svetlana Johanssons Mage-Lår-Rumpa träning del två är nu också tillgänglig till ditt vardagsrum! Någonslags gymppa-underlag, handduk eller yogamatta är bekvämt att lägga under för de rörelser, som skall göras på golvet, men i övrigt behöver du inga redskap för den här träningen. Instruktionerna är på finska men det är lätt att följa med.

Välkommen till vår motionsplanerare Petes basketskolan! Instruktionerna är på finska.

16.4.2020
Iina Ryhtäs benträning

Idag tränar vi ben med Iina Ryhtä. Gör alla rörelserna i rad utan paus. Ha en paus på 1-2 minuter mellan varje runda.

1. runda 60 s / rörelse
2. runda 45 s / rörelse
3. runda 45 s / rörelse
4. runda 30 s / rörelse

15.4.2020
Marika Kumlanders PartyFit

Idag bailar vi i takt med Marika Kumlanders PartyFit. Utlovas lätta, roliga och pulshöjande koreografier.

14.4.2020
Pausjumppa, Mari Jaatinens Bodyweight Training

Vi publicerar alltid på måndagarna en pausjumppavideo, som du kan utnyttja hela veckan då du håller paus i studierna eller i arbetet. Denna vecka är det vår motionsplanerare Pete, som leder vår jumppa. Instruktionerna är på finska men det är lätt att följa med.

Idag gör vi Mari Jaatinens Bodyweight Training. Kroppsviktsträningen utvecklar både uthållighet, styrka, rörlighet och rörelsekontroll. Börja med 15 minuters självständig uppvärmning. Instruktionerna är på finska och engelska.

9.4.2020
Träningtips för påsk

Motionstutor Senthils YouTube-kanal HealthStranger
Meri Niemis Flawless Diva -timme i Tanssistudio Flama
Jarkko Mäkinens Budokwai Taekwondo-föreningens benträning
Alina Torbunovas bukträning
Motionsplanerare Nooras trappträning
Milla Sipiläs kroppsvård
Motionsplanerare Petes tips för bollspel. De här kan du göra ensam.

Glad påsk!

8.4.2020
Hanna Pihlajamaas FasciaMethod

Nu är det kroppsvård med Hanna Pihlajamaa som gäller. Vi har chans att förbättra kroppens rörlighet med FasciaMethod-träning. Instruktionerna är på finska.

7.4.2020
Innebandy-träning, twerk-träning

Vår innebandyinstruktör Juho Taskinen ger tips på övningar som du kan göra hemma. Instruktionerna är på finska.

Nu är det dags för Amanda Nousiainens twerk-träning. Instruktionerna är på finska men det är lätt att följa med.

6.4.2020
Pausjumppa, Tero Haapasalmis and Sarianna Jakobssons HIIT-träning

Vi publicerar alltid på måndagarna en pausjumppavideo, som du kan utnyttja hela veckan då du håller paus i studierna eller i arbetet. Denna vecka är det vår motionsplanerare Noora, som leder vår jumppa. Instruktionerna är på finska men det är lätt att följa med.

Vi inleder veckan med Tero Haapasalmis and Sarianna Jakobssons HIIT-träning! Vi börjar med en dans och efter uppvärmningen är det dags för Tabata pass. Instruktionerna är på finska men det är lätt att följa med.

Uppvärmning
Tabata 1
Tabata 2
Tabata 3

3.4.2020
Ella Poutiainens yogaträning

I Ella Poutiainens yogaträning ägnar vi oss åt solhälsningar. Gör just så många upprepningar, som dagens feeling medger.

2.4.2020
Helkas uteträning

Vanligtvis arbetar Helka bakom CampusSports kundbetjäningsdisk, men till vår glädje delar hon idag en uteträning, som man kan göra t.ex. i samband med länken. Gör varje rörelse 10-15 gånger, upprepa fyra gånger.

1.4.2020
Marika Kumlanders PartyFit

Idag bailar vi i takt med Marika Kumlanders PartyFit. Utlovas lätta, roliga och pulshöjande koreografier. Du hänger bra med fastän du inte skulle ha tidigare danserfarenhet.

Static & Ben El & Pitbull – Further Up
Pitbull – Get Ready (feat. Blake Shelton)
Adam Lambert – Superpower
Fitz and the Tantrums – OCD

31.3.2020
Sariannas rörlighet av bröstryggen

Sariannas träning, öppnandet av bröstryggen är särskilt välkommen för oss alla, som sitter mycket i jobbet eller studierna. I denna träning är takten lugn och avkopplande, du kan vid behov stanna videon då du söker efter ett lämpligt ställe att tänjas. Instruktionerna är på finska men det är lätt att följa med.

30.3.2020
Pausjumppa, Svetlanas Mage-Lår-Rumpa träning

Vi publicerar alltid på måndagarna en pausjumppavideo, som du kan utnyttja hela veckan då du håller paus i studierna eller i arbetet. Denna vecka är det vår motionsplanerare Pete, som leder vår jumppa.

Den mycket önskade Svetlanas Mage-Lår-Rumpa träning är nu också tillgänglig till ditt vardagsrum! Med denna träning inleder du veckan energiskt och med god feeling. Någonslags gymppa-underlag, handduk eller yogamatta är bekvämt att lägga under för de rörelser, som skall göras på golvet, men i övrigt behöver du inga redskap för den här träningen. Instruktionerna är på finska men det är lätt att följa med.

27.3.2020
Milla Sipiläs kroppsvård av nederdelen av kroppen och Yoga With Adriene

Här emellan lite kroppsvård! Milla Sipilä visar på videon sex stycke lätta tänjningar, som du kan göra i egen takt. Gör varje tänjning minst 20 sekunder och gör fast två omgångar om det känns så.

Förvaltningsteamets Iras rekommendation: Yoga with Adriene YouTube-kanal. Om du sedan är mera erfaren eller nybörjare, från Adrienes video hittas någonting för envar. Enligt Ira är det bästa med att utöva Yoga hemma det, att man kan klä sig i just den träningsoverall som man vill och utföra träningen enligt sina egna resurser. Som länk en låtlista från yogavideor, som är speciellt lugnande och avstressande.

26.3.2020
Hanna Pihlajamaas Kettelbellträning

Här i hela kroppens hemmaträning är från torsdagens kettlebelltimme bekanta kettlebell- och kroppstyngdsrörelser. Hemma kan som tilläggstyngd användas kettlebell, hantel eller vad som helst annat, som finns hemma t.ex. en vattenflaska eller en ryggsäck full med böcker. Videon är delvis försnabbad, men träningen är ca. 10-30 min. beroende på hur många omgångar du gör. Kolla på videon här.

25.3.2020
Evolutionsträning och Budokwai Taekwondos Youtube kanalen

På onsdagen erbjuds vår motionplanerare Petes evolutionsträning. Utveckla dig från fisk till människa under en träning! För att nå toppen på evolutionen, gör varje djurrörelse 30 sekunder och upprepa hela evolutionen tre gånger. Kolla på videon här.

I vår ledare Jarkko Mäkinens och Roosa Närhis till Budokwai Taekwondo-föreningen gjorda videorna tränas smidig rörlighet och vigheten. Erbjuds även KickHIIT-hemmaträning.

24.3.2020
Core-träning, dans: Twerk, Reggaeton, Commercial Dance

Idag gör vi core-träning under ledning av vår instruktör Alina. Det blir muskelkondition av mellangärdet, kroppsvård samt utvecklandet av balansen, där det fokuseras också på aktivering av de djupa musklerna. Det leds på engelska, men genom att följa Alina hänger du bra med. Kolla på videon här.

Skulle det kunna vara Twerk idag? Vår danslärare Meri har lett nybörjartimmen i Twerk i Tanssistudio Flama. Kolla också på Meris Reaggaeton och Pauliinas Commercial Dance.

23.3.2020
Pausjumppa, Mari Jaatinens HIIT, Joan Keihäs cirkelträning

Vi publicerar alltid på måndagarna en pausjumppavideo, som du kan utnyttja hela veckan då du håller paus i studierna eller i arbetet. Denna vecka är det vår motionsplanerare Noora, som inspirerad av simmarnas uppvärmning leder vår jumppa. Instruktionerna är på finska men det är lätt att följa med. Kolla på videon här.

Tycker du om Mari Jaatinens HIIT-träningar? Gör den idag i vardagsrummet eller i parken. Man får fortfarande träna utomhus med kompisen bara man håller tillräckligt avstånd från varandra. Maris direktiv till träningen här.

Vi inleder veckan med vår ledare Joans cirkelträning. Fem rörelser där hela kroppen arbetar. Gör varje rörelse tio gånger, 2-5 omgångar. Ifall du vill utmana dig själv, så kan du ta tid och se hur länge det tar att göra fem omgångar snabbt men omsorgsfullt. Kolla på videon här.

20.3.2020
FasciaMethod kroppsvårdsträning

Längtar du efter lugnande och avkopplande motion? I denna video leder vår instruktör Amanda Nousiainen en mild och lugn FasciaMethod kroppsvårdsträning. Du kan göra träningen i samma takt med Amanda och du behöver inga speciella redskap. Den halvtimmes långa videon lämpar sig bra i samband med en paus, efter träningen märker du en klar skillnad i din vakenhet.

19.3.2020
Core-träningen

I bifogade video leder vår instruktör Iiris en för alla lämplig 15 minuters träning för mellangärdet. Inga redskap behövs. Under Iiris’ timmar en medryckande låtlista och garanterat en effektiv träning, så sätt igång videon här och låt Iiris leda.

17.3.2020
Rotationssparkar

Vår Just Kick- och Taekwondo-instruktör Jarkko Mäkinen leder också i föreningen Budokwai Taekwondo och har tillsammans med föreningens andra instruktör, Roosa Närhi gjort till glädje för våra användare en video som stöd för träningen hemma. Det är bara att börja utveckla rotationssparkar med tipsen av våra proffs. Låt höra ifall du tyckte om videon och om du vill ha flera linknande tips. Kolla på videon (på finska) här: https://m.youtube.com/watch?v=x9D3uSK7sOc

16.3.2020
Utomshusmotion

Har du bekantat dig med Åbonejdens utemotionsplatser? Åbo stad upprätthåller många friluftsområden, motionsstigar och utomhusmotionsplatser, som var och en får fritt använda. Du kan fast promenera, jogga, göra kroppstyngdträningar, utnyttja utomhusgymm, löpa i trappor eller göra intervallträningar.

Nedan tips på uteträningsplatser i Åbo:

Idrottsparken och omgivningen vid Paavo Nurmi stadion: https://www.turku.fi/kulttuuri-ja-liikunta/ulkoilualueet/puistot/urheilupuisto

Månbergets plan: https://goo.gl/maps/e5ZF7z7HENzC8Rz7A

Trapprutt i Åbo centrum: https://www.turku.fi/kulttuuri-ja-liikunta/kulttuuri/kulttuurikuntoilu/porrastelu-porrastele-kukkuloille

Åbonejdens naturskyddsområden: http://www.turku.fi/kulttuuri-ja-liikunta/ulkoilualueet/luonnonsuojelualueet

CS 16.3.2020